امروز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۸

شخصی که به تازگی قصد خرید سامانه پیامک کوتاه برای ارسال اس ام اس های خود را دارد، شاید در مورد نحوه عملکرد و امکانات سامانه پیام کوتاه اطلاعات داشته باشد، اما غالبا در انتخاب شرکتی که خدمات را ارائه می دهند دچار مشکل می شوند. درک تفاوت این شرکتها و اینکه کدام یک به تعهدات خود پایبندند و کدام یک توانایی عمل به آنچه را که می گویند را ندارند شاید ناممکن به نظر برسد. برخی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات پیام کوتاه نیز از این نقطه ضعف استفاده کرده و هر آنچه را که دوست دارند را به مخاطب مورد نظر خود اعلام می کنند. در خوشبینانه ترین حالت نیز واقعیت به آن صورت که باید، گفته نمی شود.

از همین رو در این مقاله سعی شده است که برخی واقعیتهایی که کمتر گفته شده است، بیان گردد.

برخی از شرکتها ادعایی مبنی بر اینکه به صورت مستقیم با شرکت ارتباطات سیار قرارداد دارند، سعی در متمایز ساختن خود از سایر همکاران دارند. اما واقعیت چیست؟ شرکت ارتباطات زیرساخت خدمات پیامکهای تبلیغاتی خود را به چندین شرکت اصلی محول کرده است. نام و اطلاعات این شرکتها به صورت مشخص در محیط وب یافت خواهد شد، اما به اختصار اطلاعات این شرکتها ارائه می شود :

شرکت رهیاب رایانه گستر با سرشاخه انحصاری ۱۰۰۰ ،

شرکت آتیه داده پرداز با سرشاخه انحصاری ۲۰۰۰ ،

مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) با سرشاخه انحصاری ۳۰۰۰ ،

شرکت رهیاب پیام گستران با سرشاخه انحصاری ۵۰۰۰۱و ۵۰۰۰۹ ،

شرکت راهکار سرزمین هوشمند با سرشاخه انحصاری  50002 و ۵۰۰۰۵

شرکت ارمغان راه طلایی با سرشاخه انحصاری ۵۰۰۰۴

شرکت پیام افزار پیک آسا (آسانک) با سرشاخه انحصاری ۰۲۱ و ۰۲۶٫

بر اساس سیاست شرکت ارتباطات زیرساخت سایر سرشاخه های رنج ۵۰۰۰ نیز واگذار خواهد شد.

شرکت MTN یا همان ایرانسل با سرشاخه ۹۰۰۰٫(شرکت ایرانسل به صورت کاملا مجزا در خصوص ارسال پیامک انبوه فعالیت می کند)این شرکت فقط می تواند به شماره های زیر مجموعه خود پیامک ارسال نماید.


تمامی این شرکتها به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم با مخاطب نهایی در ارتباط می باشند. نحوه مستقیم آن ارائه سیستم به صورت مستقیم به مصرف کننده نهایی است، اما نه تنها این شرکتها توانایی لازم را برای ارائه سرویس خود به هزاران متقاضی را ندارند، بلکه تمایل چندانی نیز به انجام این کار از خود نشان نمی دهند. از همین رو با انعقاد قراردادهایی با شرکتهایی که توانایی لازم برای ارائه سیستمهای ارسال و دریافت پیامک را به مخاطبان نهایی را دارند، انجام این کار را به شرکتهای فوق محول می نمایند. من در این وبلاگ قصد دارم تمام این شرکت ها را با تمام جزئیات (از جمله تعرفه ها،امکانات پنل و….) به شما معرفی کنم.

نکته‌ای که باید بدانید این است که تمامی اپراتورهای معرفی شده (۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و …) از نظر کارکرد، یکسان هستند و تنها در برخی از جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند. نکته قابل توجه این است که تمامی پیش‌شماره های فوق، از طرف مخابرات به اپراتور های مختلف تخصیص داده شده‌اند؛ بنابراین تفاوت این خطوط در اپراتور ارائه کننده و سیاست های آنهاست (دقیقاً مانند اپراتورهای ایرانسل، همراه اول، رایتل و … که پیش‌شماره های متفاوتی دارند ۰۹۱۲، ۰۹۲۱، ۰۹۳۵ و …).

بنابراین همانطور که اشاره کردیم این اپراتورها از نظر کارکرد کاملاً یکسان هستند و فقط در جزئیات، اندکی تفاوت دارند. برای مثال هیچ یک از این خطوط قادر به ارسال پیامک به لیست سیاه مخابرات نیستند و همه‌ی این خطوط هزینه‌ی پیامک‌های ارسال نشده به لیست سیاه را به صورت اتوماتیک باز‌می‌گرداند (البته خط ۲۰۰۰ در این بین کمی تفاوت دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم). در همه‌ی این خطوط امکان دریافت گزارش دقیقی از اینکه چه کسانی پیام های شما را دریافت کرده اند، وجود دارد.

 

با توجه به زیاد بودن این شرکتها نسبت به شرکتهای اصلی و عدم رقابت آنها برای جذب مخاطبان نهایی، معمولا مخاطبی که به دنبال پنل های اس ام اسی می گردد، در ابتدا با این شرکتها برخورد خواهد کرد.

برخی شرکتها نیز از این موقعیت سو استفاده کرده و خود را نماینده انحصاری شرکت ارتباطات سیار معرفی می نمایند، این در صورتی است که تنها شرکتهای اعلام شده با سرشاخه های انحصاری اعلام شده به صورت مستقیم با ارتباطات زیرساخت قرارداد دارند.

برخی دیگر خود را بزرگترین ارائه دهنده خدمات پیام کوتاه و یا منتخب در زمینه مشتری مداری در کشور اعلام می نمایند، حال آنکه در کشور هیچ مرجع و نهاد رسمی برای بررسی شرکتها چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی وجود ندارد.

جالب است بدانید در برخی سایتها، علاوه بر قراردهی آمار اشتباه و دروغ، میزان بازدید روزانه خود را طوری اعلام می نمایند که در صورت واقعی بودن آن، باید به صورت میانگین تمامی استفاده کنندگان از اینترنت در ایران به صورت روزانه به سایت مذکور مراجعه نمایند.

 

از سایر موارد اعلام شده می توان به موارد زیر اشاره نمود : مجری و برنامه نویس سامانه های پیام کوتاه کشور، ارائه دهنده خدمات پیام کوتاه کشور، کسب رتبه نخست در زمینه های مختلف در کشور و … .

در حال حاضر در کشور هیچ ارگان و نهادی وجود ندارد تا شرکتهای خدماتی سامانه های پیامکی کشور را با یکدیگر قیاس نماید. همچنین کلیه نرم افزارها و خدماتی که در زمینه پیامک در کشور ارائه می شود توسط یک شرکت نگاشته نشده است و در هر زمینه و به صورت موازی چندین شرکت در حال فعالیت می باشند

چارت ارتباط اپراتور های پبامکی با شرکت ارتباط سیار

 

برا مشاهده بهتر این تصویر می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید

 

http://up.upinja.com/f489q.png

برچسب ها

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

هنوز نظری برای این مطلب ارسال نشده است.نفر اول شما باشید!